حسن کحال زاده رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان اصفهان؛ در خصوص روابط عمومی هوشمند اظهار کرد: رشد تکنولوژی و توسعه شبکههای مجازی، اهمیت و ضرورت فعالیتهای هوشمند در روابط عمومی را دوچندان کرده است.
وی افزود: در عصر انفجار اطلاعات و دهکده جهانی، روابط عمومی نوین، حرفهای و کارآمد میتواند با اطلاع یابی و اطلاع رسانی پایدار و دو سویه نقش آفرینی کرده و زمینه پویایی و بالندگی سازمان را فراهم کند.
رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر وظیفه اصلی روابط عمومی، مدیریت افکار عمومی و مخاطبان نسبت به عملکرد و بازخورد رفتار و فعالیت سازمان است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی تبیین میکند که سازمان چه جایگاهی را نزد مخاطبان، ارباب رجوع، کارمندان و ... دارد، گفت: بر خلاف گذشته و تصور عموم، وظیفه روابط عمومی، منحصراً خبر نویسی، عکاسی و یا تولید گزارش تصویری از جلسات مدیران نیست بلکه اتفاقا از علل ناکارآمدی روابط عمومیها اولویت قراردادن صرفا اطلاع رسانی و خبری، نداشتن برنامه و نقشه راه، سبک واحد و کلیشه گرایی، وظیفه محوری و تمرکز بر اجرا، عدم خلاقیت و ابتکارات، عدم انسجام ارتباطی و پراکندگی، تعارض و کشمکش داخلی و رسانهای و .. است.
کحالزاده عنوان کرد: روابط عمومی میبایست نسبت به تحلیل فرآیندهای ارتباطی و ماموریتی درون و برونسازمانی خود، اشراف کامل داشته باشد لذا یکی از بهترین فرصتها و زیرساختها برای گام برداشتن در این مسیر، تکیه به ظرفیت «روابط عمومی هوشمند» است.
وی افزود: استفاده صرف از تکنولوژیهای روز، به معنای هوشمند شدن نیست؛ زمانی میتوان مدعی اجرایی نمودن و پیادهسازی روابط عمومی هوشمند شد که روابط عمومی تعاملی، مشارکتمحور، تحلیلگر، خلاق در حیطه کاری خود، انتقادپذیر، پاسخگو و ... باشد.
رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه امروزه سازمانها نیازمند یک واحد روابط عمومی هوشمند به جای روابط عمومی کلاسیک و استاتیک هستند، گفت: یک روابط عمومی هوشمند، حالت تکامل یافته روابط عمومی دیجیتال است که میتواند عمده فعالیتهای خود را فراتر از الکترونیکی بودن آن پیش ببرد و با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی ورودیها را پردازش کرده و سپس نتیجه گیری کند تا بر اساس نتیجه حاصله بهترین تصمیم اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: رویکرد روابط عمومی ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان همسو با سیاست گذاریهای وزارت راه و شهرسازی بر مبنای شفافیت اطلاعرسانی و حفظ و توسعه ارتباطات دوسویه و تعاملی، هوشمندسازی، استفاده از دانش روز و بهره مندی از نظریات جامعه مخاطبین و فعالان رسانهای به منظور انسجام بخشی و هم افزایی در جهت بهبود و اصلاح فرایندهاست.
کحالزاده با بیان اینکه روابط عمومی این ادارهکل از حدود یکسال قبل، پس از اجرای روابط عمومی الکترونیکی، در مسیر تحقق و اجرایی نمودن «روابط عمومی هوشمند» گام برداشته است، اظهار کرد: روابط عمومی هوشمند یک هدف و مسیری که پایانی داشته باشد، نیست؛ بلکه فرآیند و مسیری بیانتهاست که همواره با پیشروی در این عرصه احساس نیاز به آن بیشتر میشود.
وی با اشاره به اینکه از شروط ترقی و پیشرفت هر سازمان قدرت و توانایی روابط عمومی آن است، گفت: این توانمند سازی روابط عمومی نیز، با جذب افراد متخصص، ایده پردازی و نمایش خلاقیت گروهی به همراه مدیریت دانش و برنامه ریزی راهبردی تحقق خواهد یافت، که پیش شرط همه موارد فوق، تخصیص بودجه و تزریق منابع مالی مجزا به این حوزه است.